أراء وقراءات

من القلب للقلب…الصاحب.. ساحب

اعلان

كتبت أمل الوكيل

من القلب للقلب
– يوم القيامة فى ناس هتدخل الجنة وناس تانية هتدخل النار و ده اللى كلنا نعرفه. بس لما عرفت ان فى ناس من أهل الجنة هيقولوا لربنا يا رب أنا عايز *فلان* معايا .. أنا مش هتكمل فرحتى في الجنة غير لما يكون معايا ،انا بحبه أوى.

– ربنا هيقوله روح و خده من النار وهيروح يجيبه فعلا من النار ناس بقي من أهل النار هيسألوا هو أشمعنى(فلان) طلع منها هو كان له أعمال صالحة شفعت له ؟( لا ) طيب شفع له حد من الرسل؟ ( لا ) طيب حد من أهله شهيد فشفع له ؟ ( لا ).

– لكن له صاحب من أهل الجنة عايزه معه و شفع له عند ربنا هنا بقي أهل النار هيقولوا الآيات دى و اللى أول مرة أفهمها “فما لنا من شافعين* و لا صديق حميم* فلو أن لنا كرة فنكون من المؤمنين” .. ندموا أن مكنش عندهم ناس بتحبهم بجد ناس فى يوم القيامه مش هينسوهم و هيقولوا لربنا عايزنهم معانا ي رب فى الجنة.

*لحظة صمت كدا* ….

شوف الناس اللى حواليك دلوقتي .. دور وسطهم على حد يوم القيامه هيجرى من الجنة عشان يطلعك من الحجيم لو دخلته .. هيرفض يستمتع بالجنة و أنت مش معاه فيها! حتى لو مكنتش حلو فى الدنيا و بتعمل بلاوى حاول تصاحب حد حلو حد صالح .. حد يفتكرك فى صلاته يدعيلك حد يحبك من قلبه حقيقي. … خدوا وعود من الناس اللى تعرفوهم و أنتوا كمان أوعدوهم انكم مش هتتخلوا عن بعض يوم القيامة

اعلان

مقالات ذات صلة

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى