الرياضة

حازم إمام :  مروان محسن مظلوم ولا يستحق كل هذا الهجوم

كتب/ خالد طلب

لا شك أن مبارة القمة المصرية بين الأهلي والزمالك كان لها تاثير كبير على الجماهير بمختلف انتمأتها بالسعادة والحزن على جمهور الفريقين وعلي نفسية اللاعبين خاصة الغير موفقين في المبارة.

وطالب حازم إمام، نجم الزمالك ومنتخب مصر السابق، جماهير الكرة المصرية بالتوقف عن السخرية من مروان محسن مهاجم الأهلى بسبب أدائه فى مباراة القمة التى خسرها الأحمر بثلاثية من الزمالك، وقال الثعلب الصغير فى برنامجه (  وان تو  ) عبر إذاعة أون سبورت إف إم، “تابعت حديث والد مروان محسن وشعرت أنه بجد كتير اللى بيحصل مع ابنه، وربنا يكون فى عونهم، كل الناس بتغلط بس حظ مروان أنه بيلعب فى الأهلى وكل الأضواء عليه، فياريت نرحم مروان محسن وكفاية اللى حصل.

وأضاف حازم إمام، “والد مروان زعلان من الشيخ طه إسماعيل ومن عماد متعب عشان انتقدوا مروان، هو كأب ليه حق ميحبش حد يقول أى كلمة عن ابنه، بس أى محلل لما ينتقد اللاعب كورة وفنيات ده طبيعى طالما الانتقاد لم يخرج عن حدود الاحترام، ولم يصل للاستهزاء والسخرية، وده ميزعلش حد، أنا ضد أنى أى محلل يسخر من أى لاعب “.

وتابع الثعلب الصغير، “ارحموا مروان محسن، هو طلع على المسرح لوحده فمش طبيعى ندوس عليه أكتر، كلنا عندنا أخطاء وقرارات غلط، وياريت نتعلم أننا مندوسش على حد جاب أخره”.

وعن مباراة القمة قال حازم إمام، “كلام الشيخ طه مظبوط فعلا فايلر قبل السفر لسويسرا حاجة وبعد العودة حاجة ثانية، فعلا مش مركز، وأول مرة أشوف دفاع الأهلى كدا، وفايلر لم يخترع فى التشكيل هو أخطأ فى أدوار اللاعبين فى الملعب وكمان كان مضطر فى بعض الحاجات عشان الإصابات اللى فى الأهلى”.

حازم، “عجبنى هدف مصطفى محمد، من أجمل الأهداف ويشبه هدف دروجبا فى ليفربول، هدف فيه حرفنة وموهبة كبيرة وعجبنى كمان أداء أشرف بن شرقى، والمفاجأة بالنسبالى كانت من أليو بادجى مهاجم الأهلى، لم أتوقع أداءه فى المباراة هو متميز للغاية فى الكرات العالية بشكل كبير عن قدمه، ولازم جمهور الأهلى يقف مع الفرقة عشان اللاعيبة بقت بتشوف الانتقادات بعينها مش زى زمان فبلاش تخسروهم فى المباريات المقبلة نفسياً من قسوة الانتقادات”.

 

وفى وقت سابق، علق محسن ثروت، والد مروان محسن، مهاجم الفريق الأول لكرة القدم بالنادى الأهلي، على عدم تفعيل الأهلى لعقد نجله الجديد.

 

وأكد والد مروان محسن فى تصريحات تليفزيونية : “مروان محسن وقع للأهلى من جديد ولو لم يتم تفعيل العقد فهما حرين” متابعا ابنى أهلاوى ويعشق الكيان الأحمر ولو عايز يروح الزمالك او بيراميدز كان راح”.

 

وأضاف والد المهاجم الدولى إن ابنه يتعرض لهجوما ذريع وأنه خائف عليه قائلا ابنى لو جراله حاجة ساعتها المدربين اللى بينقدوه هيكون موقفهم ايه

 

وأوضح ابنى بيجتهد ومهذب وعمره ما بيغلط فى حد ولماذا يتم الهجوم عليه بتلك الطريقة مؤكدا ان من يهاجمونه مجرد صبية ومحليين هواه” وأن نجله نجم النجوم فى جميع المنتخبات بالمراحل العمرية وبشهادة الجميع والمفروض أن الجماهير والمحلليين يعلمون انه كل لاعبي العالم يمرون بمثل هذه الظروف من ارتفاع للمستوي وانخفاضة مع اختلاف الأسباب

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.