آراء وقراءتأراء وقراءات

رسالة إلى ولدي وابن بلدي

اعلان

 

بقلم / حسان أبو جازية

“اه يا ابني لاتزيدني هم وغم ، ونادي علي ابن الخال وابن العم  ، وخلينا علي بعضنا يوم نتلم  ، لنواجة مصيرنا بوحدة تزيل عنا الهم  ، وهي من جدودكم ياخال وياعم. ، بدموعي مجبلولة بتراب الوطن  والدم  ، يا ابني ما حدا غيركم راح بالبيت يهتم / أمانة لاتسمحوللغير بينكم يدس السم ” .

اعجبتني تلك الكلمات للشاعر محمد الدغيم،وجعلتني افكر وافكر  ودفعتني لأطرح هذا  السؤال المهم :

من بيمول  ومين يا ناس بيتمول ؟ ، واية مصلحة المتمول ومصلحة الممول ؟!.

للدرجة دي تحول البعض إلى ألعوبة  في يد الاجنبي  بغدما علمنا عن وجود ائتلافات وجماعات وحركات بتتمول من خارج مصر ف خراب بلدنا .ومحتاجين نشوف ونعرف هما مين  وهما أية وبرضوا أية موقفهم في كل حاجة وبيدافعوا عن أي قضية . 

وهل في الأصل أن الناس دي عايز البلد  تبقى  “زي الفل” ، طيب ايه اللي انتم بتعملوه،  طيب وليه اصلا  بتتمولو  من الخارج؟ .  عشان أيه؟ عشان اصلاح ولا خراب 

انتم ايها الخونة المأجورين  محتاجين أية تاني ، ففي كل يوم تسيل دماء بريئة بسبب الارهاب، وهناك من بتدفع حياتها ثمن خيانتكم لمصر وارض مصر!!.

يا ولدي  يا اهلي يا مجتمعي  عايزين نحب مصر بجد ولازم نشارك في البناء ، لازم نجيب حق كل شهيد الي مات عشان نعيش  بكرامة  ولازم نساعد القائد في حروبه ضد الإرهاب، لازم نساعد عشان نحافظ علي كرامتنا وحريتنا وامننا .

ياجماعة  تعالوا كلنا بجد نمول بعض بالامل وبالعمل وبالدفاع عن أرضنا  وكرمتنا  وشرفنا ونقف جنب ولاد جيشنا وشرطتنا البواسل ، ياريت نجتمع في حب مصر ، نعم قد نختلف في طريقة حبها بس يبقي الكل بيحبها .

 يا ولدي  ويا بنتي ويا ابي وامي عايزين محدش يحب بلده اكتر من حبنا لبلدنا  ياريت ياريت ياريت كلنا نحبك يامصر  ياارض الكنانة  يا ارض الكرامة والحضارة.

اعلان

مقالات ذات صلة

اترك رد

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق