احدث الاخبارالفن والثقافة

بريئة من ذنبى

بقلم / ولاء حسن

الفصل الأول

كانت قاعدة يتفكر ف حالها واللي جرالها وياترى هنعمل اية في حياتها اللى جاية؟ دخلت ضحيتها وسألتها ايه يا مسك هتفضلى كدة كتير لازم يا حبيبتي تعرفی هتتصرفي ازای بعد موت أهلك ؟ مسك : حاضر يا ليلى انا قررت م بكرة هدورع شغل جنب الدراسة وربنا يسهل

لیلی : هو انتى متعرفيش اي حد من قرايبك ؟

مسك : لا بايا كان قاطع ای اتصال او صلة بيهم ماکنش ليها علاقة غير بخالتي الله يرحمها وبس

ليلى : ربنا معاكي تصبحی ع خير

مسك : وانتي م اهله
اعرفكم بقي عليهم مسك : بنت عندها 21 سنة في كلية حقوق اهلها ماتوا في حادثة هم يومين لیلی : 21 سنة اقرب صاحبة لمسك وكمان جارتھا في الشقة اللى قدامها ومعاها في نفس الكلية
في صباح اليوم التالي ليست مسك واستعدت انها تنزل تدور ع شغل وفعلا نزلت وبدأت تسأل بس مفيش فايدة
الفصل الثاني

قررت مسك ترجع البيت تستريح شوية وبعدين تتزل تدور ثانی اول ما دخلت خبطت ليلى عليها وسألتها عملتي ايه؟ مسك : ملقتش شغل قولت ارتاح شوية وبعدين انقل تاني اكمل ادعيلي يا ليلى ليلى : ولا تنزلی ولا حاجة احنا ندور ع النت اتعالی اتغدي معانا وتدور سوا ع اللاب توب مسك : لا اتقدوا انتوا بالغ هنا متعملوش حسابی لیلی : ماما وبابا ميزعلوا تعالي بقي مسك : ياليلی متشيلوش همي انا . قاطعتها ام ليلى اخص عليكي بيا مسك دانتي ابنثی کدة برضو امشي بلا قدامي عشان نتغدا . فدخلت مسك فرحب بيها ابو ليلى تعالي يا مسك يا بنتی قابتسمت له وقالت الله يخليك يا عشی واقعدت وبعد الغدا دخلت مع ليلى اوضتها عشان يدوروا ع الشكل الى مسك . ليلي بصوت عالي اهو ايه رأيك استنی هقرالك مطلوب سكرتيرة مؤهل عالي حسنة المظهر لا تزيد عن 28 سنة . ايه رأيك ؟ مسك : هاني العنوان بسرعة لیلی : تمام هكتبهولك وتروحي بكرة ع طول و روبنا يوفقك إن شاء الله وتشتغلى مسك : ماشي بلا بقى تصبحي ع خير يا حبيبتي لیلی : وانتي م اهله
[٥/‏٨ ١١:٣٤ م] حسن: الفصل الثالث صباح يوم جديد يتقوم مسك لليس وتنزل وتدعى ربنا انها تتوفق ف الشغل اللي جابتهولها ليلى وبتقول في نفسها يعني معقول انا بس اللي رايحة اقدم اكيد فى تنير پاره محتاجالك جمبي عشان اقدر اكمل تعليمي واقف ع رجلي . دخلت مسك شركة كبيرة وانبهرت بجمالها وسألت عن الوظيفة اللى ع النت ود واحده الامن المكتب اللي جاي شمالي . راح مسك ولقت عدد م البنات وقالت للموظفة انا جاية اقدم ع الوظيفة . أدتها اپلیکشن لصلاه وقالتلها المقابلة بعد نص ساعة اتفضلي اقعدی وبعد مرور الوقت انسة مسك اتفضلى ودخلت مسك المدير والغريبة أنه قالها مبروك انتي اتقبلني ردت باستغراب شكرا . وسألها انتي عارفة انا مين ؟ مسك : بصراحة لا المدير : انا كمال عز الدين العاتی مسك : كدة عرفت فين كمال : انا قولت انتي اولي بالشغل مسك : شكرا ع اذنك ، روحت مسك وقابلت ليلى قدام شقتها بتقولها حمدلله ع السلامة عملتي ايه ؟ حکٹ مسك ليلى اللى حصل ودت ليلى ازاي يبقى عمك ويعاملك كدة الناس بقت وحشة حتى لو زعلان من باپاكي التي ذنبك ايه؟
الفصل الرابع مسك : طول عمري شايلة قلب معملتهوش وبدموع أنا مش فارق معايا كل ده المهم اني لاقيت شغل وخلاص منا طول عمري لوحدى ايه الجديد يعنی ارجوكي يا ليلي متحكيش لمامتك حاجة انا قولتلك عشان افضفض شوية ليلى : يعني ايه ؟ انتي هتشتغلي معاه بوشو ده ممكن يضايقك ده اكيد شغلك عشان بياخد حقه همسك : ليلى انا مش عايزة افكر ف اللى فات انا
عايزة أركز في مستقبلي هتفرق فى ايه معايا يعني لیلی : براحتك وربنا بيوفقك اسيبك تنامي عشان تصحي فايطة الكلية والشفل تصبحي ع خير همسك : وانتي م أهله وېنا يخليكي ليها ليلى : ويخليكي ليا يا حبيبتي
في الجامعة كلية حقوق دخلت اليلي ومسك المحاضرة الأولى للفرقة الرابعة وبعد المحاضرة خرجت مسك عشان تلحق الشفل بسرعة .
في الشركة دخلت مسك واستلمت العمل بكل نشاط ودخلت للصدير (عمها صباح الخير يا فندم . رد كمال بكل تكبر عرفتي شلك المطلوب منك مسك : ايوة يا فندم
[٥/‏٨ ١١:٣٥ م] حسن: الفصل الخامس کمال : طيب يلا ع شغلك خرجت مسك وهي حايسة دموعها سمعت صوت بيقول ايه ده مش تفتحي فردت اسفة مخدتش بالی الشخص : اعمل ايه بأسفك اتفضلى امشي يقي مسك : نزلت منها دمعة غصب عنها ومشيت بسرعة م قدامه . خلصت شغلها وروحت البيت لفت ليلى شستنيها وسألتها عملتي ايه يا حبيبتي مسك : الحمد الله ليلى : طيب تعالي أتغدي معانا | مسك : لا اتغديت في الشفل انا هنام ليلى : طيب اشوفك الصبح راحوا الصبح الجامعة صباح الخير انا دكتور قاسم دكتور المادة وكانت مفاجأة لمسك انه هو نفس الشخص اللي خبطت فيه وفضلت تبصله وبعد المحاضرة سألتها ليلى انتى كنتى بتبص ع الدكتور كدة ليه انتي تعرفيه قبل كدة؟ حكت مسك لليلي اللى حصل واستغربت ليلى وقالت طيب ايه اللى جايه الشركة معقول يكون شغال هناك مستحيل طبعا بقولك ايه يا مسك يا خبر بغلوس بكرة بيبقي ببلاش احنا مالنا , مالك ساكنة كدة ليه بتفكري ف ايه ؟ مسك : مفيش بس حاسة اني تعبانة شوية هخرج
الفصل السادس اجيب مسکن واوجع قبل ما المحاضرة الثانية تبدأ وهي ماشية خبط شخص فيها ووقعت منها الكتب اللى فى ايديها فقالت مش تفتح ايه ده؟ وقال قاسم كدة تبقي خالصين يا انسة فبصتله باستغراب وقالتله انت تاني؟ قاسم : انتي مين بقیی؟ مسك : یکسوف أنا أسمى مسك قاسم : اسمك جميل اوي انتي طالية ولا بتشتغلي؟ مسك : شكرا . الاتنين حضرتك
قاسم : ازاي؟
مسك : يعني بدرس وبشتغل في نفس الوقت قاسم : ممتاز انا يحترم الانسان اللي بيعتمد عم نفسه وفي أي وقت احتاجتي حاجة تعالى المكتب مسك : شكرا عن اذن حضرتك قاسم : أتفضلى دخل قاسم مكتبة وقابل الدكتور راجح وسأله مالك يا قاسم قاسم : ابدا قابلت بنت اسمها مسك اسم جميل اوي . لا وكمان هي جميلة راجح : انت ليه يابني قلبك قلب خساية انشف شوية انت واخد كل حاجة من عشتي ليه كدة طب ما منك واحدة ست وده عادي لكن انت راجل انت عايزني ابقي زيك انت وخالي
[٥/‏٨ ١١:٣٥ م] حسن: الفصل السابع واركن قلبي لا طبعا الحنية ملهاش دعوة براجل او ست لبها دعوة پانسان بیحس یا راجح انت اللى جاحد لي خالي معرفش جايبين القسوة دي كلها منين وليه؟ راجح : م الدنيا يا قاسم بكرة تتعلم قاسم : بياخد نفس طويل ويقول ربنا يهديكم با راجح انت وخالي يارب
في منزل كبير تعالی با هدى انا عايزك في موضوع مهم هدى : خير يا أخويا كمال : هدي عارفة مين جت تشتغل عندنا في المجموعة هدى : هین با کمال كمال : مسك بنت اخوکی جمال هدى : وطبعا عرفت أنت مين ؟ كمال : لو مش عارفة انا قولتلها هي جاية وعاملة نفسها مش عارفة . بتمثل طبعا بس ع مين هدى : وناوي ع ايه ؟ هتجيبها تعرفنا عليها کمال : انتي باين عليكي اتجننتي اجيب مين واعرف مين قلبك الحنين ده اوكنيه ع جمب هدى : طيب ع الاقل اديها حقها هي بلاش ابوها
الفصل الثامن کمال : ملهاش عندي ولا مليم وتنسي خالص آنی عمها ولو طالبت يميرات تبقى في الجانية ع نفسها هدى : ليه بس يا كمال اللى فات مات كمال : لا ماهتش أنا هكمل وصية ابويا ولا عشان جمال ومراته ماتوا آتا خلاص هنسي اللي حصل زمان ابدا والله ما هتشوف هئي حنية انتي مامعة هدى : هو جمال مات وانت مقولتليش انت هتفضل جاحد لامتی کفاية با کمال احنا اخوات ودي لحمنا ودهنا کمال : واحنا ماكناش لحمه ودمه وابونا اللي اتشل بسببه وامنا اللي ماتت م حرقة قلبها عليه مكنش لحمه ودمه لما سابنا وراح اتجوز م ورانا الفلي ع الموضوع ، قاسم وراجح جايين علينا هدى : بابتسامتها الجميلة حمد الله ع سلامتكم بلا غيروا وانا هحضر الغدا قاسم : الشي كويسة يا أمي ؟ راجح : يخربيت حنية قلبك المبالغ فيها کمال : بضحك يخيط ع كتف راجح هذا الشبل م ذاك الأسد بلا عشان عايزكم في موضوع مهم وع الغدا قال كمال لابنه راجح . انا عايزك تمسك مكاني في الشركة ؟ راجح : طيب والجامعة يا بابا هسبها كمال : لا طبعا دنا فخور بيك جدا بس حاول توفق
[٥/‏٨ ١١:٣٦ م] حسن: الفصل التاسع بينهم لاني همسك الفرع الجديد محتاج شغل جامد. فقولت امسكه انا راجح : حاضر يا بابا کمال : وانت پا قاسم حاول تبقي تباشر مع راجح انا مش هعيشلكم ع طول راجح وقاسم في صوت واحد ربنا يديك طولة
العمر
في الشركة دخل راجح وبيفتح باب مکتب کمال مسك يصوت عالي: انت مين انت عشان تدخل المكتب كدة ويدون اذن راجح : انا راجح كمال عز الدين وهمسك الشركة لو معندكيش صانع مسك : اسفة يا فندم مكنتش اعرف حضرتك راجح : وادیکی عرفتی اتفضلى شوفي شغلك مسك : في سرها بني أدم بارد وعديم الزوق لی ابوه بالظبط ويعد شوية دخلت مسك بمجموعة اوراق حضرتك الورق ده عايز يتمضي فرد هاتيه وبعد مخلص الورق قال بكرة الصبح تيجي بدوي عشان تحضری الاجتماع معانا وتكتبي كل الملاحظات تمام مسك : اسفة يا فندم انا مابجيش الصبح مدام منال في اللى هتبقى موجودة
الفصل العاشر راجح : انا قولت انتي يعني انتي مسك : يا فندم انا الصبح عندي كلية راجح : مش مشكلتي يا تنفذی یا اعتبري نفسك مرفودة مسك : يألم حاضر تحت امرك يا فندم روحت مسك وحكت للبلی اللى حصل معاها طمنتها ليلى وقالتلها انا هكتب المحاضرة واشرحها لك وابقي انقليها معلش يا حبیبی مسك : حسبي الله ونعمة الوكيل
في الشركة كان راجح بيبص ع مسك في الاجتماع وبعد ماخلص قالها طول الوقت بتبصي ف ساعتك ليه اخرنا جانيك ع ميعاد خاص ولا حاجة مسك : يا فندم ارجوك بلاش تلميحات جارحة راجح : اتعلمى ازاي تكلمي المدير بتاعك مسك : انا عارفة حدودي وما بعدهاش راجح : يطلى الشغل ده مسك : بدموع ارجوك كفاية تجريح راجح : واضح أنك مدربة كويس يابنتي انا عارف اشكالكم كويس تعملى غلبانة عشان تصعب عليا لا فوقي انا راجح العاصي فاهمة يعني ايه؟ مسك ؛ عن اذنك انا مستقيلة
[٥/‏٨ ١١:٣٨ م] حسن: الفصل الحادي عشر خرجت مسك م الشركة ودموعها مالية عليها وفجأة خبطت ف شخص فقال لا دانتی لو قاصدة مش هتبقي كدة وبصت هسك لصاحب الصوت لقيته قاسم سكتت وچت تهشي سالها مالك يا مسك شين مزعلك؟ فيسك: الدنيا كلها مزعلاني قاسم : طيب تعالي معايا دخلت مسك مع قاسم المكتب وطلبلها ليمون وقالها أشربي ده عشان تهدي احكيلي بلي انتي حكايتك ايه؟ مسك : تعرف استاد راجح قاسم : بابتسامة جامدة أه قولتيلي راجح وائتی اللى واقعك في سكته ملقتيش غير راجح مسك: ده انسان جاحد ومستفز جدا قاسم : تعالي معايا وانا هجبلك حقك مسك : لا انا همشي قاسم : العالى يس خدها ودخل لراجح وقال انت هتفضل كدة لحد امتى ليه بتحب تهين الناس ؟ راجح : اهلا هي اشتكيتلك . وبص لمسك انتي وصلتي القاسم ابو قلب حنين قاسم : احترم نفسك يا راجح واتكلم كويس راجح : انت هتتخانق معايا عشان حتة سكرتيرة
الفصل الثاني عشر قاسم : بقولك اتكلم عنها كويس راجح : انت بتعلي صوتك عليا اطلع بره بدل ما ارتكب جناية قاسم : حسابنا مش هنا سلام تعالي يا مسك مسك : انا اسفة لحضرتك واضح اني لميمتلك مشكلة كدة اكيد هيخليك تسبب الشغل عنده قاسم : بضحك أنتي فاكراني بشتغل عنده وطيب تعالي ورايا ودخلها مكتبه التي اسمك ايه بالكامل مسك : ليه؟ قاسم : التي هتبقي سكرتيرتي انا ايه رأيك؟ مسك : باريت حضرتك انسان محترم اوي بس هو حضرتك مش شغال هنا قاسم : لا انا شريك في المجموعة بلا قوليلي اسمك مسك : مسك جمال عزالدين العاصي قاسم : بتقولي مين ؟ انتي عارفة انك تبقي بنت اخوكمال عز الدين قاطعته مسك لا ومش عايزة أعرف قاسم : اقدر اعرف السبب ؟ مسك: للاسف مقدرش اقول قاسم : حتى لو قولتلك اني ابن عمتك مسك : أرجوك تنسي العلاقة دي . انا مجرد سكرتيرة وبس ممكن قاسم : حس بتغيرها فقال ع راحتك
[٥/‏٨ ١١:٣٩ م] حسن: الفصل الثالث عشر روح قاسم البيت شاف راجح كان هيمشي ويسيبه بس فجأة قال انت ازای تنصر بت زي دي عليا يا قاسم قاسم : اولا وطي صوتك وانت بتكلمني وثانيا انت اللى بتعامل الناس بطريقة زي الزفت راجح : أنا عرفت انك غيئتها سكرتيرة ليك انت بتتحداني يقي قاسم : أنا طالع انام تصبح ع خير دخلت هدى ع ابنها متزعلش م راجح یا قاسم هو واخد طبع خالك كمال وجدك معلش انت الكبير وهو جواه طيب بس مندفع ومتسرع قاسم : انا مش زعلان منه ده اخويا وبحبه بس بخاف عليه م نفسه ربنا يهديه هدى : انا هروح اجيلك حاجة تاكلها بسرعة وبعد خروح هدى ، خبط الباب ودخل راجح وقال القاسم حقك عليا متزعلش شتى انت الوحيد اللى بحس انه مرايتي يتواجهني بحقيقتي قاسم : أنا مش زعلان بس بطل الدفاع نفسی اعرف ايه اللي مخليك تكره البنات كدة راجح : أنا لاول مرة هفتح قلبي واحكيلك يا قاسم
الفصل الرابع عشر فلاش باك كان عندي 15 سنة وشوفت اخويا تؤامي عيان بيموت وأمي ما بيبك عشان نازلة تقابل واحد م ورا ابويا شوفتها بعنيا كنت ماشي وراها واول ما شافتني جريت فضلت تجري ورايا لحد ما عربية خبطتها وماتت
باك
مردتش احكي لبابا مردنش اعذبه لأنه كان بيحبها قولت كفاية انا بتعذب . خاينة يا قاسم منها لله عقدتني في حياتي قاسم : الله يرحمها يا راجح حاول تنسي بقي راجح : منا عمال احاول مش قادر كانت هدي ورا الباب وسمعت كل اللى اتفال بین راجح وقاسم ودخلت بسرعة وقالت لا يا راجح انت غلطان أمك مش خاينة أنت فهمت غلط أنا كنت اقرب واحدة ليها انا هحكيلكم كل حاجة غلطتي اني سكت م الاول هدى : طبعا انتو عارفين اننا لينا اخ نالت اسفه جمال بس متعرفوش شكله ده لأن جدكم شمال ای ذكري ليه في البيت وكان أصغر واحد فينا حب واحدة أوي وجه قالنا كلنا وجدكم سأل عنهم للأسف اخوها كان مسجون في قضية شوف

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.